Powered By Blogger

الاثنين، 21 أبريل 2008

قالو لي (( و انا مش هبطل مش هخاف مش هسافر)) يا ...........








السلام عليكم ..........



ولله يا اخوني و حشني جدا و انا عارف اني بغيب في التدوين بس انا راجع انهار ده بقصيدة برضه من تاليفي عن واقع حصلي من فترة بس سعتها كتبت القصيدة و فضلت جواية لغاية دلوقتي علشان اكتبها لكم بجد هنلاقي ناس كتير حسوا نفس الاحساس بس ربنا يتقبل منهم اللي حصلهم في سبيل الله و انا اهديها لكل اخواني المعتقلين و المقبوض عليهم و برضه اللي جي لهم استدعاء

و للزميلة الغلبانة اسراء عبد الفتاح ربنا يفك اسرك





قالو لي اكتب كتبت



كتبت مصر في حفرة و دفنت



قالو لي ارسم رسمت



رسمت وردة بتبكي عليها و قفلت



قالو لي احلم حلمت



حلمت بخير كتيييييييييييير لغاية ما ثامت



قالوا لي اخطب في الريس خطبت



بصيت في جابي اتسرقت



قالو لي اكتب منشت كتبت البيروقراطية باكبر فنط



نامت اهرب من حياتي لكن يا خسارة قمت



قمت ابص للاشبال و اقول هما دول اتعلموا يقولو عن الحرام صمت



فجاه لقات الباب بيكسر و بيكسر جواية الصمت



ولقيت التشريفة في بيتي و بيني و بنكم اترعبت



قالتلي نفسي اقتل الخوق قلتلها خلاص قتلت



وربطوا علي عيني شريطة سودة وعلي الكتاف و اتحملت



و كاني رايح قبري او بهزر علشان اعاكس اجمل بنت



ورموني في عربية زرقه و جمنبي اتنين لو واحد حط ايدوا علية اتردمت



و دحرجوني في مبني دورين او تلاتة وعلي كرسي واترزعت



و انا بتسال فجاة اتحمات



لقيت ادين و رجلين و حجات مشفتهاش بتنزل علية و اتصدمت



وكتبوا عني اني اتفقدت



و ده كان منشت البيروقراطية اللي كتبتوا باكبر فنط



هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

جزاك الله خيرا يا دكتور
ويوفقك ويزيدك
انا من رايى تضيف وظيفة ثالثة لحضرتك بعد صيدلى وصحفى وهى انك مبدع فى التعبير عن نفسك
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك انشاء الله
هبة مصطفى

معاذ عبد الكريم يقول...

ربنا يعز حضرتك يا استاذة هبة هي ده مجملة من زوق حضرتك بس بجد محتجين نسوق مشكلنا احنا اكتر ناس بتستحمل في مصر احنا اكتر ناس بنعمل لازم نحكي علشان اعرف الناس لان ده مطلوب في العمل الاعلامي و السياسي وده لا يتعارض مع الاخلاص او ان احنا حدنا اجرنا من ربنا ربنا يعز حضرتك

معاذ

غير معرف يقول...

دخلت على المدونة وكان نفسى الاقيك كاتب حاجة جديدة من هنا ورايح مدونتك هتبقى من اهم اهتمامتى
لما قلتلك ربنا يجعلة فى ميزان حسنات حضرتك مكنتش اقصد اى شيئ ينافى الاخلاص
ربنا يوفقك
للمزيـــــــــــد انشاء الله
اعتذر عما بدر منى دون قصد
هبة

ابراهيم يقول...

قبل اي حاجة انا دوخت عبال ماوصلت لمدونتك عامل ابعة تموية وفي الاخر القيها وبتغيظ في امن الدولة ربنا يعينك علي دماغك
ادعوك لزيارة مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا وهي تبقا معرفة خير

معاذ عبد الكريم يقول...

السلام عليكم انا في البداية سعيد جدا بزيارتك يا استاذ ابراهيم اما عن موضوع امن الدولة فانا مش بخاف من امن الدولة و لا بكره امن الدولة و لا بغيظ حد بس انا بقول راي بكل سراحة و بعبر عن اللي جواية و مفيش حد اي كان يقدر يغيرني عن اي طريق اخترته لان ده حياتي و انا حر فيها انا هتابع انشاء الله المدونة بتعتك و لو عجبتك مدونتي ضفها للمفضلة بتعتك اراك علي خير يا اخي

معاذ عبد الكريم يقول...

لا ولله يا استاذة هبة انا افترض علطول الافتراض الطيب في كل الناس مابلك في اخونا و اخوتنا سمحيني ان بتاخر في التدوين و لكن اصلي عندي مشاكل كتيييييييييير الشغل و الدنيا متلخبطة عندي اوى بس اوعدك ان هكتب مهما كانت الظروف و مش هغيب عنكم

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لا بجد ممتاز شعر حضرتك مع الاسف بيعكس واقع مصرى اليم مازالنا نعانى منه الى الان
احلى ما فى الشعر الوصف الواقعى لحال المعتقلييين داخل السجون

الى الامام

وفى انتظار المزيد من الاعمال الشعريه والفنيييه المتميزه